Wiadomości

Po raz kolejny ostrzegamy. Aplikacja Any Desk - kolejna metoda oszustów

Data publikacji 07.09.2022

Mieszkaniec powiatu cieszyńskiego, który na prośbę „doradcy finansowego” zainstalował w swojej komórce aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu, stracił sporą sumę pieniędzy. Oszust, wykorzystując wyłudzone dane, wykonał z jego konta przelewy na łączną kwotę ponad 8 900 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustwami!

Kilka dni temu do policjantów z Cieszyna zgłosił się młody mężczyzna, który został oszukany przez cyberoszusta. Mieszkaniec powiatu cieszyńskiego chcąc pomnożyć swoje oszczędności, skorzystał z oferty inwestycji swoich środków za pośrednictwem firmy reklamującej się w serwisach społecznościowych. Usługi „pseudobrokerów” często są reklamowane w mediach, w serwisach internetowych oraz aplikacjach mobilnych. Pamiętać trzeba, że w reklamach nierzadko korzystają z dostępnych w sieci zdjęć osób cieszących się dużym zaufaniem społecznym czy celebrytów. Ich przedstawicielstwa, biura w Polsce widnieją jednak tylko „na papierze”. Osoby, które w łatwy sposób chcę pomnożyć swoje oszczędności, ulegając wpływowi reklamy, na ogół wypełniają formularz informacyjny i czekają na kontakt z „brokerem”. Nie inaczej było w tym wypadku, kiedy to pokrzywdzony, za namową „konsultanta”, zainstalował na swoim telefonie program AnyDesk służący do zdalnego kierowania pulpitem. Przestępcy przejęli jego dane oraz wypłacili z konta 8900 złotych.
Pamiętajmy o tym, że w takich sytuacjach, gdy korzystamy z usług podejrzanych firm inwestycyjnych, oszuści kontaktują się szybko, na ogół w ciągu jednego dnia. Podczas rozmowy podkreślają, że potencjalny klient nie musi znać się na rynkach finansowych, obsłudze specjalistycznych serwisów, czy śledzić kursy akcji. Ba, nie musi nawet być biegły w obsłudze komputera, czy smartfonu. Wystarczy, że skorzysta z ich „pomocy”. Pseudobrokerzy namawiają ofiary, by wykonywały podawane przez telefon polecenia, bądź instalowały oprogramowanie do tzw. zdalnego pulpitu i przekazywały telefonicznym „konsultantom” uprawnienia do sterowania swoim komputerem, tabletem bądź telefonem. To właśnie dzięki temu przestępcy sięgają do kont bankowych bądź zaciągają pożyczki bankowe na nazwisko ofiary.
Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać w podobny sposób:
• Nie instaluj oprogramowania, którego nie znasz, ani też aplikacji, które ktoś poleca ci w trakcie rozmowy telefonicznej
• Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
• Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
• Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
• Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
• Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
• Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
• Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

Powrót na górę strony