Wiadomości

Uwaga!!! Kolejne oszustwo na portalu sprzedażowym Vinted

Data publikacji 20.09.2022

O tym, że nie powinno się otwierać linków, a następnie logować za ich pomocą na swoje konto bankowe przekonała się kolejna mieszkanka naszego powiatu. Kobieta wystawiła na portalu Vinted ogłoszenie o sprzedaży. Za jego pośrednictwem, rzekomo zainteresowana kupnem osoba, wysłała link do fałszywej strony banku. Pokrzywdzona zalogowała się i to wystarczyło, aby oszust „wyczyścił” konto zgłaszającej. Ostrzegamy- NIE OTWIERAJ LINKÓW przesłanych pocztą e-mail lub komunikatorami.

Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie zgłosiła się kolejna osoba oszukana podczas sprzedaży za pośrednictwem aplikacji Vinted. W wyniku działania oszustów straciła ponad 7800 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy-sprzedając w Internecie, również możesz stać się ofiarą oszustów.
Szczególnie trzeba uważać na portalach internetowych OLX.pl, Vinted. Oszuści wysyłają linki, poprzez które to pokrzywdzeni mają potwierdzić dane do przelewu środków na konto. Są to linki do fałszywych stron bankowości internetowej. Logując się na tych stronach, pokrzywdzeni tracą dostęp do konta, przekazując jednocześnie przestępcom wszystkie swoje dane.
Wczorajsza pokrzywdzona po wystawieniu oferty sprzedaży na stronie Vinted otrzymała wiadomość o zakupie przedmiotu przez „użytkownika” portalu. Za pośrednictwem sms, w prywatnej wiadomości, otrzymała informację, że „użytkownik” ten dokonał zakupu przedmiotu i prosi o zatwierdzenie zamówienia, które to sprzedająca otrzymała w wiadomości e-mail. Po aktywowaniu linka kobieta otrzymała kolejny komunikat dotyczący wyboru ikony banku, w którym posiada konto. Na stronie łudząco przypominającej stronę banku wpisała niezbędne dane dostępowe do konta. Po wykonaniu wszystkich czynności zgodnie z „wytycznymi” zauważyła, że z jej konta, zniknęło ponad 7800 złotych. W podobny sposób została oszukana 25-letnia kobieta, która straciła 1000 złotych. Ona również otrzymała sms od Vinted wraz z kodem, który był ważny 5 minut. W drugiej wiadomości otrzymała link, który otworzyła. Następnie wybrała fałszywą stronę internetową banku (tzw. nakładkę, która łudząco przypomina stronę oficjalną prawdziwego banku), aby „kupujący” mógł wpłacić na konto należną kwotę i jednocześnie potwierdzić, że ona sama jest użytkownikiem aplikacji Vinted. Następnie dowiedziała się, że przez pięć minut będzie trwała „weryfikacja danych”. W tym czasie przestępcy, wykorzystując dostęp do konta, za pomocą kodów BLIK, wypłacili 1000 złotych.
Sprzedając w Internecie, możesz paść ofiarą oszustów. Nie klikaj w przesłane w wiadomości linki do płatności oraz czytaj uważnie SMS-y autoryzacyjne. Jeżeli niefortunnie staniemy się ofiarą przestępstwa, należy niezwłocznie skontaktować się telefonicznie ze swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej.
Na czym polega to przestępstwo?
Oszuści kontaktują się ze sprzedającymi na platformie sprzedażowej za pośrednictwem komunikatora. Informują, że są zainteresowani kupnem wystawionych przedmiotów. Podczas korespondencji przestępcy wysyłają do sprzedających link, dzięki któremu będzie możliwe otrzymanie zapłaty za towar. Klikając w ten link jesteśmy przekierowani na fałszywą stronę banku, bądź też firmy kurierskiej. Logując się na swoje konto, sprzedający podaje jak na tacy swoje dane wrażliwe, dzięki którym oszuści wypłacają pieniądze z bankomatów na terenie kraju, najczęściej za pomocą aplikacji BLIK.
Uważajmy! Przekazywane przez oszustów linki często przypominają odnośniki do prawdziwych stron, a różnice są prawie niedostrzegalne. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy. Nie powinno się klikać w linki otrzymane od nieznanych osób. Jednak najgorszym błędem jest przekazywanie danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej czy informacji zapisanych na karcie płatniczej. Wówczas oszuści bez problemu mogą wejść w posiadanie naszych pieniędzy, których odzyskanie już nie jest takie łatwe.
Apelujemy również o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie lub komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Przekazując też swoje dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.
 

Powrót na górę strony