Profilaktyka

Uważaj!!!

Ostrzegamy przed wyłudzeniami telefonicznymi przez oszustów, którzy podają się za pracowników banku. Oszuści mogą zadzwonić pod pretekstem anulowania transakcji, zaciągnięcia kredytu lub innej operacji bankowej. Mogą także informować, co jest najczęstszą metodą, że środki zgromadzone na koncie są w niebezpieczeństwie. O sporym szczęściu może mówić 36-letnia kobieta, która w ostatniej chwili odzyskała 20 000 złotych. Ostrzeż przed tym znajomego !

W ostatnich dniach cieszyńska komenda była informowana o takich przypadkach kilkukrotnie. Na czym polega wyłudzenie? Najpierw dzwoni telefon i odzywa się osoba, która twierdzi, że jest pracownikiem banku, w którym posiadamy konto. Osoba ta, co charakterystyczne, często posiada wschodni akcent.  Co jest bardzo ważne w tej sprawie, i to co wprowadza w błąd pokrzywdzonych, to numer telefonu, z którego dzwonią przestępcy. Może on być taki sam, jak numer infolinii banku. Co więcej- przestępcy mogą podawać dane prawdziwego pracownika banku, wieć w takim wypadku wszystko zależy od naszej czujności…. Przestępcy oferują pomoc i zachęcają do tego, aby zainstalować oprogramowanie, które pozwoli im przejąć kontrolę komputerem lub smartfonem i pomóc w „zabezpieczeniu” posiadanych przez klienta pieniędzy. Osoby usiłujące włamać się na konta bankowe mogą nakłaniać do tego, aby w trakcie połączenia podać dane do logowania lub dane karty płatniczej. Często bywa tak, że jeśli się ktoś nie zgodzi podać informacji dotyczących konta jest zastraszany potencjalnymi konsekwencjami, np. tym, że „bank” zawiadomi o tym policję. Mogą twierdzić, że skoro nie ktoś nie che współpracować z „bankiem”, to znaczy, że współpracuje z oszustami.

Pamiętajmy, że BANKI NIGDY TAK NIE POSTĘPUJĄ! Apelujemy, aby nie podawać swoich danych, informacji o koncie i tym podobnych, czy też zdalnego dostępu do komputera lub telefonu nikomu, kto do nas dzwoni. Nie otwierajmy też linków z nieznanych wiadomości.

Po prostu- wykonując jakiekolwiek czynności związane z naszymi danymi bądźmy skoncentrowani i róbmy to bez pośpiechu.

Ofiarą takich oszustów padła między innymi 36-letnia kobieta, która otrzymała telefon od zaniepokojonego jej kontem fałszywego pracownika banku. Mężczyzna przekonywał, że jej pieniądze są zagrożone i nakłaniał do wykonania przelewu na inne konto. Kobieta się nie zgodziła, wiec w trakcie rozmowy przestępca nakłonił poszkodowaną do zainstalowania aplikacji Team Viewer Quick Suport, która pozwoliła mu na zdalne wykonywanie operacji na koncie kobiety. Gdy kobieta się zorientowała, że coś może być nie tak zakończyła rozmowę. 36-latka udała się do oddziału banku, gdzie dowiedziała się, że właśnie zaciągnęła pożyczkę na 20 000 złotych…. Dzięki pomocy pracownika banku kobieta zdołała odzyskać całą kwotę i spłacić pożyczkę, którą przestępcy mieli już wypłacić.

Warto przy tym wszystkim zaznaczyć, że oszustwo to coraz popularniejsza forma przestępstwa stosowana przez osoby, które mają z przestrzeganiem prawa nie po drodze. W zobrazowaniu skali pomocna jest statystyka, która pokazuje ile przestępstw odnotowała w tym zakresie policja. I tak w 2018 roku oszustw ogółem było 140, a tego rodzaju przestępstw komputerowych 47. W bieżącym roku , w okresie pierwszych sześciu miesięcy tutejsza jednostka odnotowała już 146 oszustw, a w zakresie oszustw komputerowych już aż 74.  

 

 

Jak można chronić się przed tym oszustwem?

  1. Nie pobieraj żadnych podejrzanych aplikacji.
  2. Nie podawaj nikomu:
    • loginu i hasła do bankowości internetowej,
    • pełnych numerów kart płatniczych i kodów CVV.

Pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie tych danych.

3.        Loguj się do konta wyłącznie ze strony internetowej banku.
Korzystaj z przycisku „Zaloguj”. Nigdy nie używaj do logowania linków, które pojawiają się w wiadomościach e-mail, SMS lub przez komunikatory internetowe.

4.         Zwracaj uwagę na treści SMS-ów, które otrzymujesz.
Każdy SMS z kodem autoryzacyjnym zawiera dokładną informację o tym, czego dotyczy. Jeśli jego treść nie zgadza się dyspozycją,nie wpisuj kodu SMS.


Jeśli rozmowa telefoniczna wzbudziła wątpliwości, skontaktuj się z infolinią banku lub policją. Oszustw i ich metod jest wiele, oszuści tworzą różne scenariusze, ale cel zawsze jest taki sam - szybkie wzbogacenie się. Aby być bardziej wiarygodnym, zakładają konta na portalach społecznościowych, dodają znalezione w internecie zdjęcia i fałszywych znajomych. Rozmawiając ze swoją ofiarą zbierają jednocześnie wywiad, sprawdzając czy warto poświęcić na daną osobę czas i szacują, ile mogą na tym zyskać. Często niestety wybór pada na osoby, które znalazły się w trudnym okresie życia, potrzebują uwagi i troski lub osoby, które w pośpiechu życia nie skupiają się na wykonywanych przez siebie operacjach płatniczych. Ofiara takiego przestępstwa zostaje na ogół nie tylko z ogromnym rozczarowaniem, ale niejednokrotnie z ogromnymi długami.

Prosimy o rozsądek w internetowych kontaktach z osobami obcymi. Warto rozważyć odrzucenie propozycji rozmowy, bo nigdy do końca nie wiadomo, kto siedzi po drugiej stronie i jakie ma zamiary. Jeśli jednak ktoś zdecyduje się na wirtualne konwersacje, prosimy o zachowanie czujności, zwłaszcza wtedy, gdy w rozmowie pojawia się temat pożyczenia pieniędzy. Apelujemy również, by nie udostępniać swoich danych osobowych, które mogą być później wykorzystane, nie odpisujmy na takie wiadomości.

  • grafika-klawiatura laptopa, dłonie
Powrót na górę strony